Markedet for elsykkel

Elsykkel er virkelig en genial sykkel som har tatt markedet med storm. Selv om vi har kommet langt i Norge på brukervennlighet, nye trender og miljøvennlig transport ligger vi likevel langt bak mange andre land når det gjelder transport med sykkel. I Nederland er sykkel den mest vanlige formen for transportmiddel, mens i Tyskland består halvparten av sykkelsalget av elektrisk motor. I Norge derimot utnytter omtrent bare 5% sykkel som transportmiddel. Vi er derfor ikke i nærheten av tilsvarende bruk som andre europiske land og vi har mye potensiale. Dette kan selvfølgelig skyldes ustabilt vær, dårlige veier og mye høydeforskjeller som gjør sykling mindre attraktivt. Likevel er ikke dette hovedårsaken til at bare et fåtall utnytter sykkel som transportmiddel. Det viser seg imidlertid faktisk at den største hindringen er at de ikke føler seg trygge. Jeg leter ikke bare etter Gordon Gekko som er på vei til å lure noen av sine landsmenn i sin kondomsdress på vei langs Tour de Finans, men jeg ønsker også å rette meg mot alle andre som Ola nordmann. For å oppnå en økning i antall personer som utnytter sykkelen sin som transportmiddel til jobb og hverdagslige gjøremål må veiene derfor forbedres. Denne problemstillingen har vært et stort tema blant politikere over flere år, men det er først i år at Marie Than Nguyen gjør noe med det. Da formålet med denne artikkelen er å hjelpe akkurat deg med valg av rett sykkel, skal jeg ikke gå noe mer i dybden på hvilke politiske tiltak som har blitt iverksatt for å fremme sykling som transportmiddel. Med denne artikkelen ønsker jeg også å få frem de positive sidene ved bruk av denne type sykkel som både er rettet mot å være miljøvennlig, men også ha det morsomt med hensyn til måten å komme seg rundt på.

Elsykkel - Slik velger du riktig elsykkel

Hvilken elsykkel er riktig for meg?

Elsykler har på mange måter flere likhetstrekk med andre sykler, og når jeg snakker om riktig valg av elsykkel handler dette om at sykkelen skal dekke ditt behov. Grunnen til at elsykkelen kalles "el" er fordi den har en motor- og batteripakke som hjelper deg når du skulle ønske eller trenge det. I dag finnes det et stor utvalg av el-sykler på markedet, og det utvikles nye modeller og retninger hvert eneste år. Kort oppsummert konkluderer jeg med at det er viktig å gjøre en behovsanalyse slik at elsykkelen passer ditt behov og bruksområde. Dette kan gjøres på følgende måte;

  • Hvor har du tenkt å bruke sykkelen? ( Asfalt – Grus – By – Terreng – Sti – Snø )
  • Hvilket nivå ønsker du å sykle på ? ( Tur – trening – Konkurranse )
  • Hvor langt har du tenkte å sykle, og hvilke muligheter har du for lading?

Som nevnt ovenfor finnes det stor utvalgt av el-sykler som passer til de fleste bruksområder. Det lønner seg derfor å velge den modellen som er fysisk tilpasset til ditt bruksområde på lik linje med en vanlig sykkel. Avslutningsvis vil jeg i artikkelen utdype meg mer rundt de ulike motor- og batterialternativene du har å velge i mellom. Alle bruksområdene nedenfor finnes med elektrisk motor:

  • Bysykkel – Komfortabel sykkel til asfalt, grus, park og by.
  • Hybridsykkel – Rask og komfortabel sykkel til asfalt, grus, park, by og lettere terreng.
  • Terrengsykkel Hardtail – Rask terrengsykkel til grus, skogsbilveier og lettere sti.
  • + sykkel – Morsom og leken sykkel til grus, lett, moderat- og avansert stisykling. Godt grep med brede dekk. Passer også til snø og skare.
  • Fulldemper 100-120mm – Rask sykkel til grus, lett- og moderat stisykling.
  • Endurosykkel 140-160mm – Leken sykkel til moderat- og avansert sti- og utforsykling. Rask nedover, men fungerer også utmerket opp og frem.

Hvilken type motor- og batteripakke bør jeg velge?

I dagen marked finnes det flere hundre leverandører av elsykkelmotorer. Hvor motoren er plassert vil variere og den kan både være midtstilt, eller befinne seg i frem- eller bakhjul. Vi anbefaler deg å velge en midtstilt motor slik at man får fordelt tyngden bedre.

I Norge er det mye dårlig vær, kraftig befolkning, høye kvalitetskrav, og strenge garantiregler. Derfor anbefaler vi å investere i god kvalitet og funksjonalitet. Det er hovedsakelig tre gode leverandører av elsykkel motorer som vi kan anbefale:

Shimano Steps

Shimano Steps har en midtstilt motor med ulike batteriløsninger. God brukervennlighet, kvalitet og valuta for pengene. Meget god ettermarkedservice i Norge med mange verksteder som kan skru på Shimano Steps. Dette er vår sterkeste anbefaling.

Shimano Steps - Motor til elsykkel

Bosch

Bosch sitt system er like bra som Shimano, og tilbyr de samme funksjonene. Systemet er litt dyrere, og når det kommer til service og vedlikehold er mulighetene begrenset.

Bosch - Motor til elsykkel

Bafang

Bafang er et kinesisk merke som leverer et prisgunstig produkt som er markedets beste alternativ dersom man ønsker elsykkel på midtre prisnivå. God kvalitet og brukervennlighet.

Bafang - Motor til elsykkel

Regler for elsykkel

I Norge finnes det regler for bruk av elsykkel som er regulert av Statens Vegvesen. Se reglene nedenfor:

(Sist oppdatert 30.Juni 2016 - fra Statens Vegvesen)

Elsykler skal oppfylle kravene som gjelder for vanlige sykler. Hva disse kravene er kan dere lese mer om her. I tillegg er det egne krav til hjelpemotorens kraft og virkemåte:

  • Hjelpemotoren må ikke ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW. Det finnes to unntak:
  1. Sykkel med to sitteplasser som er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten kan ha nominell effekt på høyst 0,5 kW.
  2. Sykkel med tre hjul og tre eller flere eller flere sitteplasser kan ha nominell effekt på 0,5 kW. Dette følger ikke av forskriften, men av et generelt vedtak truffet av Vegdirektoratet.
  • Hjelpemotoren skal bare gi kraft når du tråkker på pedalene (eller bruker veivanordning for armer).
  • Motoren alene kan likevel gi fremdrift opp til 6 km/t, såkalt «oppstartsassistanse».
  • Hjelpemotoren skal koble ut når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere dersom syklisten slutter å trå/veive.

Du kan bruke el-sykkelen på de samme områdene som vanlige sykler og du er ikke forpliktet til å registrere sykkelen. Det er ikke påbudt med sykkelhjelm, men vi oppfordrer alle syklister til å bruke dette.

Hvor bør jeg kjøpe min elsykkel?

Det er mange aktører som selger elsykler på markedet som blant annet de store varehusene, nettbutikker, sportsbutikker, fagbutikker og varehus innen bil- og transport. Dersom du bare er ute etter billigst mulig produkt kan du vurdere å handle på nett eller i et av de store varehusene. Dog, om du er ute etter god veiledning, sortiment og sykkelservice til omtrent samme pris anbefaler vi å oppsøke din lokale fagbutikk innen sykkel.

Ønsker du å vite noe om hvilken sykkel du bør velge hvis du er ute etter en uten motor kan du gjøre dette her.